2010. november 22., hétfő

Vaníliás gyümölcsös mákos guba



Mákos gubó, vagy bobajka? Mindenki máshogy ismeri. Általában, a karácsonyi ünnepek menüsorában szerepeltetik. Európában, széltében-hosszában ismerik, és valóban a Karácsonnyal hozzák összefüggésbe. Az emberek mindig is reménykedtek, és talán a sok apró szemű mákban látták, azt a temérdek mennyiségű pénzt, amit inkább pénztárcájukban szerettek volna látni. Így készültek már karácsonykor, és várták az újesztendőt. Manapság már nem várnak az emberek karácsonyig, hiszen kiváló édesség lett ebből az egyszerű ételből, amit régen, kelt tésztából készítettek, majd nagyon hosszú sodrófa formájúra alakítva a kemencében sütöttek meg. Ezt vágták karikára és öntötték rá a cukros tejet, majd szórták meg mákkal. Majdnem így készült ez is, annyi különbséggel, hogy ezt a cukros tejet "feljavítottuk". Került bele, reszelt narancs és citromhéj, jó sok vaníliás cukor, néhány tojás sárgája. Vízgőz felett állandó kevergetés mellett is volt annyi időnk, hogy átvágjuk apró darabokra a különböző aszalt gyümölcsöket, és Folpackkal kibéleljük az őzgerincformánkat. A karikára vágott kifli darabok, melyeket előzőleg leöntöttünk egy kevés barnacukorral és Curacaoval ízesített tejjel, türelmesen várták, hogy a vízgőz felett lévő "tejsodónk" kellőképpen beürüsödjön. Persze azért nem kell beton sűrűségűre főzni, elég, ha már érezzük, hogy sűrűsödik, a többit elvégzi a sütő. Miután mindent lazán összekevertünk (mákot ne hagyjuk ki) és formánkba raktunk, mehet a sütőbe. 150C°-on süssük, és hegyes hústűnk segítségével folyamatosan ellenőrizzük mákos gubánkat. Miután a hústűre semmi sem ragad, és kihúzzuk úgy, hogy tűnk tiszta, késznek tekinthetjük gubánkat. Azaz mégsem. Nem árt, ha leírom, hátha olvassa egy amerikai. Borítsuk ki a formából, távolítsuk el a Folpackot, majd ki-ki vérmérséklete szerinti vastagságú gubaszelettel, vonuljon el az ebédlő egy eldugott sarkába és fogyassza el jóízűen!


Megközelítőleg, 8-10 db kiflit vágtam fel karikára, és öntöztem meg, barnacukorral és egy korty (vagy kettő) Curacaoval ízesített tejjel.
Tejsodó: kb: 0,7 l tej, 5 tojás sárgája, 0,15 barnacukor, vaníliás cukor, reszelt citrom és narancshéj.
Mákot nem mértem, csak szórtam. Aszalt gyümölcsök, kb: 0,60 (sárgabarack, aszalt szilva, kaliforniai mazsola, aszalt meggy).


Erdei vegyes gyümölcsökből készített öntetet adtam hozzá, amit a következő képen készítettem el. 2 kanál barnacukrot, 2 kanál mézet, 2 dl málnaszörpöt, és 0,30 vegyes erdei gyümölcsöt jól felfőztem. Majd leszűrtem és gyöngéden átnyomkodtam a javát, vigyázva nehogy az apróbb magok átmenjenek a szűrön, majd a szobahőmérsékleten kiengedett, szintén leszűrt darabos gyümölcsökkel összekevertem. Ízesítettem egy kevés narancslével és már mehetett is a guba mellé.
forrás: fülöpke


4 megjegyzés:

Bianka írta...

Hű ez brutál jó

Foodafok írta...

Köszike. Közben mondanám Neked, Kedves Bianka, elkészült egy régi recepted: Zöldséges borzaska. Ha időm engedi, rakom fel. Remélem az is tetszeni fog.

Kriszta írta...

Szia!
Megkaptam emailed,Köszönöm!Azonnal meg is néztem a blogodat!Nagyon tetszik!
Mákos gubát tervezek sütni én is hamarosan:-)

Borbély Anita írta...

Köszönöm szépen! Én is kívánok áldott karácsonyt! Szerettem volna még megírni, hogy elkészítettük ezt a desszertet az idén Karácsonykor és nekem életem legfinomabb mákos gubája volt. Köszönöm szépen!